Mandagarana

او که شادمانی مردم من را نمی خواهد از ما نیست ، او برده بی مزد اهریمن است. زنان میهن من بزرگوار و برازنده اند ،خان و مان مردم من شادمان و سترگ است ، پدران ما دانا و فرزندان ما دلیرند ،بدین ‌نشان هرگز شکست نخواهیم خورد بدین ‌نشان هرگز فریفته نخواهیم شد. کوروش کبیر

کاسه‌ی ضد طلسم دوره‌ی ساسانی
نویسنده : Gareaghaji - ساعت ۸:٠٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ دی ۱۳٩٠
 

این کاسه که از دوره‌ی ساسانی به جا مانده، از شهر نیپور عراق به دست آمده است. در سالهای 400 تا 700 میلادی بخش عمده‌ای از خاور‌میانه تحت تاثیر امپراتوری ساسانی بوده. از این دوره، کاسه‌هایی به این شکل به دست آمده است که بر روی آن متن‌های آرامی به چشم می‌خورد که در آن لیست بلندی از شیاطین، ارواح و چیزهای شیطانی نام برده شده تا به این روش از آسیب رساندن آنها به دارنده‌ی این کاسه جلوگیری شود. در مواردی برای تاثیر بیشتر، شیاطین در حال غرق شدن کشیده شده‌اند. در برخی موارد نیز به صورت مشخص نام خانواده‌ی سفارش دهنده‌ی کاسه و یا مشکل خاصی بر روی کاسه درج می شده. به عنوان مثال عبارت یکی از کاسه‎‌های به دست آمده چنین است: «از نفرین کارمند و کارفرما که دستمزد را به سرقت برده و از نفرین برادران که دادگرانه و صادقانه در میان خود تقسیم نمی کنند و از نفرین تمام مردمانی که به نام شیاطین بت نفرین می کنند.»

عموما این کاسه‌ها به وسیله‌ی پیروان دین‌های مختلف استفاده می شده به عنوان مثال: زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان، منداییان، مسلمانان و گروه های الحادی. غالبا یک کاسه به تنهایی شامل نام شیاطین دین‌های مختلف بوده. به نظر می رسد که دارنده‌ی کاسه می خواسته تا از شر تمام امور شیطانی ممکن در امان باشد.

Morony در مورد این کاسه ها چنین گفته است: «متون این کاسه ها جامعه ای را نشان می دهد که در آن مردمانی از مذاهب مختلف شانه به شانه‌ی یکدیگر زندگی می کردند و عقاید زیادی را در محدوده‌ی ‌ باورهای عمومی با یکدیگر مشترک بودند که الزاما به وسیله ی رهبران آن مذاهب پذیرفته شده نبود.» البته این تاثیر هموراه مثبت نبوده. گاه خدایان یک گروه تبدیل به شیاطین گروه دیگر می شدند. ولی به هر حال این آثار باستانی نشان می دهند که این گروه‌ها تا چه میزان در مورد باورهای یکدیگر آگاه بودند.

مرجع: وبگاه موزه‌ی باستانشناسی و مردمشناسی دانشگاه پنسیلوانیا